Doskonała pomoc w przeprowadzeniu diagnozy gotowości szkolnej dzieci, które w kolejnym roku rozpoczną naukę w klasie pierwszej. Publikacja zawiera 18 perforowanych kart do diagnozy jesiennej i 18 perforowanych kart do diagnozy wiosennej, a także arkusz wyników diagnozy dojrzałości szkolnej z interpretacją wyników.Informacje o sprawdzanych umiejętnościach oraz kryteria oceniania na każdej karcie ułatwią przeprowadzenie diagnozy. Czytelny arkusz wyników, podzielony zgodnie z obszarami podstawy programowej, pozwala w prosty sposób sprawdzić przyrost wiedzy i umiejętności dziecka, a profilogram i interpretacja wyników ułatwiają komunikację z rodzicami dzieci.Uzupełnieniem Kart jest przewodnik metodyczny oraz elektroniczny formularz do zliczania wyników i generowania cenzurki zgodnej z aktualnym rozporządzeniem MEN.
Dr Mirosława Parlak nauczyciel akademicki, od wielu lat zajmuje sięedukacją przyrodniczą i ekologiczną na etapie edukacji przedszkolnej iwczesnoszkolnej. Jest autorką książek, artykułów naukowych oraz metodycznychpoświęconych tej tematyce. Współpracuje z placówkami oświatowymi, min. zprzedszkolami i szkołami podstawowymi w celu weryfikacji autorskich rozwiązań wzakresie podnoszenia jakości wczesnej edukacji przyrodniczej.Nowapublikacja autorki to propozycja wypływająca ze współczesnych zmian modeluwczesnej edukacji, kładąca nacisk na wykorzystanie wszechstronnej aktywności izainteresowań dziecka w procesie ciekawej dla niego edukacjiprzyrodniczej.Książka adresowana jest do nauczycieli przedszkoli orazpedagogów pracujących w edukacji wczesnoszkolnej, a także do rodziców, którzysą coraz bardziej świadomi i zaangażowani w edukację swych dzieci. Ciekawerozwiązania znajdą w tej książce również nauczyciele świetlic szkolnych iśrodowiskowych, a także opiekunowie, zajmujący się dziećmi w innych sytuacjach,np. podczas wakacji. Ważnym adresatem są adepci przygotowujący się do zawodunauczyciela wczesnej edukacji - studenci kierunków pedagogicznych wszystkichuczelni w Polsce.Ideą książki jest wszechstronne aktywizowanie dziecka, awięc oparcie działań edukacyjnych na jego osobistej aktywności, będącejnajważniejszym czynnikiem rozwoju. Realizacja propozycji działań metodycznychzawartych w publikacji będzie więc służyć podniesieniu jakości wczesnejedukacji dziecka nie tylko w zakresie poznawania przyrody i kształtowaniapostaw ekologicznych wychowanków, lecz i innych obszarów edukacjiprzedszkolnej.
Doskonała pomoc w obserwacji pięciolatka. Publikacja zawiera po 10 perforowanych kart do każdego z trzech proponowanych etapów obserwacji (jesiennego, zimowego i wiosennego), a także arkusz wyników z ich interpretacją.Informacje o sprawdzanych umiejętnościach oraz kryteria oceniania na każdej karcie ułatwią przeprowadzenie obserwacji. Czytelny arkusz wyników, podzielony zgodnie z obszarami podstawy programowej, pozwala w prosty sposób sprawdzić przyrost wiedzy i umiejętności dziecka, a profilogram i interpretacja wyników ułatwiają komunikację z rodzicami dzieci.Uzupełnieniem Kart obserwacji są:1. elektroniczny Arkusz obserwacji pięciolatka z wykorzystaniem kart obserwacji pięciolatka,2. elektroniczny Formularz do zliczania wyników obserwacji pięciolatka (do pobrania z Klubu Nauczyciela na Uczę.pl).
Publikacja zawiera 15 jednostronnych, perforowanych kart, po 5 do każdego z trzech proponowanych etapów obserwacji (jesiennego, zimowego i wiosennego) wzbogaconych o nalepki, a także arkusze wyników z ich interpretacją oraz profilogram.
Poradnik skierowany jest do rodziców i terapeutów, zajmujących się opieką iterapią dzieci w przedziale 1. - 24. miesiąc życia. Przedstawia on normyrozwojowe oraz przykłady zalecanych ćwiczeń spostrzegania słuchowego oraznabywania mowy w poszczególnych miesiącach życia dla dzieci zdroworozwijających się. Wprowadzenie terapii na tym etapie rozwoju ma za zadanieograniczyć deficyty występujące u dziecka, całkowicie je wyeliminować i wkonsekwencji uratować dziecko przed niepełnosprawnością, przejawiającą sięna różnych sferach jego rozwoju. Zawarte w tym poradniku ćwiczenia możnarównież stosować u dzieci zdrowo rozwijających się, by jeszcze lepiej pobudzićich rozwój.
Podczas tworzenia tego przewodnika towarzyszyła nam myśl przewodnia Alberta Einsteina: ,,Przedszkolak powinien opuszczać przedszkole jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista". Dlatego też zabawy, które proponujemy, koncentrują się przede wszystkim na rozwijaniu dziecięcej spontaniczności i odczuwaniu radości z tworzenia własnych prac - nie chodzi o mistrzowskie rękodzieła, lecz o rozwój małych rąk, rozbudzenie wyobraźni i dobry nastrój. Nacisk kładziemy też na zdobycie umiejętności społecznych, rozwój uczuć i ,,przyglądanie się" własnym emocjom, aby od najmłodszych lat mały człowiek potrafił odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości. Ruch jest bardzo ważnym elementem właściwego rozwoju dziecka, dlatego umieściłyśmy w naszym przewodniku wiele propozycji zabaw na świeżym powietrzu - często inspirowanych pięknem otaczającej nas przyrody. Wielość i różnorodność ćwiczeń językowych stanowi pomoc w aktywnością małego dziecka, które uczy się wyrażać słowami to, czego doświadcza, co myśli, czuje i postrzega. Mamy nadzieję, że ten przewodnik metodyczny posłuży jako zbiór sprawdzonych ,,przepisów", aby zachęcić małego człowieka do poznawania świata wszystkimi zmysłami, pomagając w jego wszechstronnym rozwoju. Od Autorek
Podczas tworzenia tego przewodnika towarzyszyła nam myśl przewodnia Alberta Einsteina: ,,Przedszkolak powinien opuszczać przedszkole jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista". Dlatego też zabawy, które proponujemy, koncentrują się przede wszystkim na rozwijaniu dziecięcej spontaniczności i odczuwaniu radości z tworzenia własnych prac - nie chodzi o mistrzowskie rękodzieła, lecz o rozwój małych rąk, rozbudzenie wyobraźni i dobry nastrój. Nacisk kładziemy też na zdobycie umiejętności społecznych, rozwój uczuć i ,,przyglądanie się" własnym emocjom, aby od najmłodszych lat mały człowiek potrafił odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości. Ruch jest bardzo ważnym elementem właściwego rozwoju dziecka, dlatego umieściłyśmy w naszym przewodniku wiele propozycji zabaw na świeżym powietrzu - często inspirowanych pięknem otaczającej nas przyrody. Wielość i różnorodność ćwiczeń językowych stanowi pomoc w aktywnością małego dziecka, które uczy się wyrażać słowami to, czego doświadcza, co myśli, czuje i postrzega. Mamy nadzieję, że ten przewodnik metodyczny posłuży jako zbiór sprawdzonych ,,przepisów", aby zachęcić małego człowieka do poznawania świata wszystkimi zmysłami, pomagając w jego wszechstronnym rozwoju. Od Autorek
Praca z małym dzieckiem to zajęcie równie wdzięczne, co odpowiedzialne. Musisz więc tak organizować działania pedagogiczne, by zaspokoić jego potrzeby fizyczne, psychiczne i społeczne, a równocześnie sprawić, by przedszkolak dorastał i rozwijał się w atmosferze radości i poczucia bezpieczeństwa. Niniejszy przewodniki metodyczny opracowany został na podstawie kart pracy zamieszczonych w ,,Teczce 4-latka. Zgaduję, rysuję, maluję". Zawiera on propozycje zabaw i zajęć wspomagających wszechstronny rozwój dziecka. Ich zadaniem jest aktywowanie małego człowieka do działań zarówno indywidualnych, jak i zespołowych. Przewodnik ten to także zbiór materiałów pomocniczych dla nauczycieli poszukujących ciekawych, często niekonwencjonalnych, pomysłów. Warto pamiętać, że wiek przedszkolny jest ważnym okresem w procesie zdobywania i poszerzania wiedzy. W trakcie wieloletniej pracy zauważyłyśmy, że świat przyrody podglądany przez szkło powiększające i okular mikroskopu jest niezwykle intrygujący. Liczne doświadczenia i eksperymenty budzą u dzieci chęć poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania. Jest to także doskonały sposób rozwijania samodzielnego wyciągania wniosków i myślenia dedukcyjnego, a tego między innymi powinnaś nauczyć swoich podopiecznych. Sprawny umysł to taki, który jest odpowiednio odżywiony i dotleniony. Zachęcamy więc do częstych wyjść z dziećmi do ogrodu przedszkolnego, do spacerów i zabaw na świeżym powietrzu o każdej porze roku. Bitwa na śnieżki, sprawdzanie kaloszem głębokości kałuży i turlanie się po trawie to preferowane przez najmłodszych zajęcia. Wynikają one z naturalnej potrzeby obcowania z naturą, dlatego potraktuj je jako dobrodziejstwo i jak najczęściej wspólnie ze swoimi podopiecznymi spędzaj czas na świeżym powietrzu. Jeśli tylko się postarasz, wiele zabaw możesz przeprowadzić na placu przedszkolnym. Zajęcia w plenerze dadzą o wiele lepsze rezultaty, niż te organizowane w budynku przedszkolnym. Świat dziecięcy to także świat wyimaginowanych postaci: smoków, wróżek czarownic i dzielnych rycerzy. Jest on wytworem niczym nieograniczonej wyobraźni małego człowieka. Warto rozbudzać ją, czytając teksty klasycznych baśni. Skorzystaj z zamieszczonych w tym przewodniku propozycji lub opowiedz przedszkolakom kilka bajek zapamiętanych ze swojego dzieciństwa. Nie zapominaj również o codziennym czytaniu dzieciom. Zaprocentuje to w przyszłości ich lepszym rozwojem. Od Autorek
Koleżanko! Oddajemy w twoje ręce przewodnik metodyczny, który jest uzupełnieniem kart pracy zamieszczonych w ,,Teczce 5-latka. Zgaduję, rysuję, maluję". Zaprezentowane w nim zabawy i ćwiczenia są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Nasze propozycje, rozwijające zdolności słowno-językowe, wizualno-przestrzenne, muzyczne, cielesno-kinestetyczne, logiczno-matematyczne, interpersonalne, intrapersonalne, przyrodnicze oraz egzystencjalne, gwarantują poszerzenie wiadomości oraz zdobycie nowych umiejętności przez twoich podopiecznych, przygotowują także do podjęcia nauki w szkole. Opracowany materiał możesz wykorzystać w całości lub potraktować jako pomoc podczas przygotowywania swoich zajęć, dowolnie go modyfikując. Wychodząc z założenia, że praca z małym dzieckiem powinna być nie tylko efektywna, ale i efektowna, zamieściłyśmy w naszym przewodniku sporo zabaw rozbudzających naturalną ciekawość przedszkolaków, a zarazem pozwalających na samodzielne działania dzieci. Zabawy badawcze i eksperymentowanie to wspaniały sposób poznawania zasad rządzących prawami natury - a jednocześnie nauka cierpliwości, dokładności oraz współpracy. Mamy nadzieję, że ,,zarazimy" cię tą formą zdobywania i przekazywania wiedzy. Proponując różnorodne techniki plastyczne, zachęcamy do rozwijania wyobraźni i myślenia przestrzennego dziecka poprzez rysowanie, malowanie, lepienie, konstruowanie, projektowanie i budowanie modeli wizualnych. Spacery, wycieczki, zabawy swobodne i zorganizowane nie tylko poszerzają wiedzę dzieci na temat otaczającego ich świata, ale także (poprzez wielozmysłowe poznawanie przyrody) przyczyniają się do rozbudzania wrażliwości małego człowieka oraz wpływają na poprawę jego zdrowia i kondycji. Większość zabaw i ćwiczeń, które proponujemy, można przeprowadzić w ogrodzie przedszkolnym. Zachęcamy cię, jeśli to tylko możliwe, abyś spędzała z dziećmi jak najwięcej czasu na dworze - wszak ruch i świeże powietrze sprzyjają harmonijnemu dorastaniu twoich podopiecznych. Od Autorek
Vademecum przedszkolnych zabaw to zbiór ponad 390 krótkich form literackich oraz propozycji zabaw wszelkiego rodzaju - w tym opowieści słowno-ruchowych, masażyków, zabaw logopedycznych, paluszkowych, poznawczych, muzyczno-ruchowych, zabaw w języku angielskim, zagadek, a ponadto 20 piosenek. Na podstawie tak bogatego zbioru propozycji każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego jest w stanie przeprowadzić zajęcia o ciekawej i niepowtarzalnej treści.Potrzeba wydania tego zbioru zrodziła się z kilku bardzo ważnych powodów. Jednym z nich było niezwykłe powodzenie książek z cyklu Zabawy ogólnorozwojowe do piosenek (Jesień w Przedszkolu, Zima w Przedszkolu, Wiosna w Przedszkolu i Lato w Przedszkolu) opublikowanych przez nas w latach 2016-2017. Z informacji, które do nas docierały, wynikało, że nadszedł czas, by odświeżyć piosenki z tamtych publikacji, co też uczyniliśmy. W efekcie większość utworów dołączonych do tej części Vademecum pochodzi z płyty Lato w Przedszkolu, jednak wszystkie zostały przez nas nagrane raz jeszcze: z nowymi aranżacjami i udziałem nowych wykonawców. W treści książki znajdziecie opisy propozycji zabaw do piosenek zarówno tych z płyty Lato, jak i takich, które publikowane są po raz pierwszy.Chcielibyśmy, abyście podeszli do podanych tu propozycji jak do swego rodzaju klocków - tak jak dziecko z identycznych elementów kreuje własną, niepowtarzalną i odrębną rzeczywistość, tak i Wy, zestawiając w dowolny sposób propozycje podane w tej książce, z łatwością i w kilka chwil będziecie mogli opracować scenariusz zajęć skrojony według własnego gustu i dostosowany do potrzeb Waszych dzieci.W Vademecum zamieszczone zostały utwory opublikowane w miesięczniku ,,Bliżej Przedszkola" z lat 2010-2019, propozycje zabaw z książki Lato w Przedszkolu oraz nowe pomysły powstałe na potrzeby tej publikacji.Aby ułatwić Wam pracę spis treści podzieliliśmy na grupy rodzajowe (Opowiadania, Wiersze, Opowieści rytmiczno-ruchowe i słowno-ruchowe, Zabawy logopedyczne, Zabawy paluszkowe i masażyki itd.). Ponadto na końcu książki znajdziecie spis treści, w którym zabawy uszeregowane są w kolejności alfabetycznej tytułów.Najważniejszą częścią Vademecum jest skorowidz klasyfikujący - to spis treści, w którym propozycje zabaw przypisane są do zakresu umiejętności określonego w aktualnie obowiązującej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Dzięki temu szybko i bez problemu możecie odnaleźć zabawę, która realizuje aktualnie stojące przed Wami zadanie pedagogiczne czy wychowawcze i połączyć ją z kolejną - o zbliżonej tematyce czy założeniach edukacyjnych.
Teoria i scenariusze zabaw. Prezentowana książka jest nie tylko zbiorem teoretycznych porad, ale przede wszystkim kopalnią praktycznych scenariuszy zabaw i zajęć. Zagadnienia teoretyczne porządkują wiedzę z zakresu teorii zabawy, psychologii rozwojowej oraz samego procesu edukacyjnego, jednym słowem są ściśle zakorzenione w przedszkolnej i szkolnej codzienności. ,,Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych" jest bogatym i wartościowym merytorycznie zbiorem propozycji gier i zabaw, jakie można przeprowadzić z grupą dzieci. Zabawy i gry nadają się zarówno do wykorzystania na świeżym powietrzu, jak i w zamkniętych pomieszczeniach; jedne wymagają dużej grupy dzieci (jak grupa przedszkolna czy klasa szkolna), inne przeznaczono do realizacji z mniejszą liczbą uczestników. Można tu znaleźć zabawy dla dzieci przedszkolnych, a także dla uczniów szkoły podstawowej, a wiele z nich podlega modyfikacjom w zależności od wieku graczy. W książce uwzględniono zabawy różnego typu - ruchowe, językowe, matematyczne, ćwiczące umiejętność logicznego myślenia, rozwijające pamięć, uczące współdziałania itp.