Rodowód jachtu "OPTY" wywodzi się ze znanej konstrukcji z lat międzywojennych - "Konika Morskiego" budowanego przez Stocznię Jachotową w Gdyni. Konstruktorem tej jednostki był Leon Tumiłowicz. Jacht "OPTY" wsławił się samotnym rejsem Leonida Teligi dookoła świata. Rejs rozpoczął się 1967 roku, a zakończony został dotarciem do Wysp Kanaryjskich 5 kwietnia 1969 roku.
Mirage 850093 1/50 S/Y OptyPudełko zawiera:- plastikowy model do sklejania w skali 1/50- pędzelek z 2 końcówkami (cieńsza i grubsza)- klej do modeli w tubie- 5 farbek akrylowych- wodną kalkomanię- szczegółową instrukcję składania
Stocznia jachtowa im. Leonida Teligi w Szczecinie, podejmując się zbudowania jachtu "Polonez", zagwarantowała bardzo krótki czas budowy (około 6 miesięcy). Tak krótki okres budowy jachtu dawał polskiej ekipie dodatkowy czas na dobre przygotowanie jachtu i jachtowego kpt. ż.w. Krzysztofa Baranowskiego reprezentanta Polski do IV Transatlantic Singlehanded Race (Atlantyckich Regat Samotników). Z uwagi na pośpiech, postanowiono konstrukcję "Poloneza" oprzeć o dokumentację jachtu "Arcturus" o powierzchni żagli 80 m2. Podczas prac projektowych opracowano całkowicie nową część rufową kadłuba oraz gruntownie przeprojektowano osprzęt i wnętrze przystosowując jacht do wymogów żeglowania z jednoosobową załogą. Start w IV Regatach okazał się dla kpt. Krzysztofa Baranowskiego oraz "Poloneza" bardzo pomyślny, gdyż w grupie przeszło pięćdziesięciu uczestników zajął 12 miejsce. Polonez został przez znawców żeglarstwa uznany za najbardziej elegancki jacht regat 1972 roku. Krzysztofowi Baranowskiemu nie wystarczył udział w Regatach Samotników i podjął decyzję odbycia rejsu dookoła świata po najtrudniejszej dla jachtów trasie, to jest strefą czterdziestu stopni szerokości geograficznej południowej - czyli strefą "ryczących czterdziestek". "Polonez" podczas tego rejsu opłynął przylądki Dobrej Nadziei, Leeuwin na Tasmanii i Horn. Wyczyn ten postawił kapitana Baranowskiego w rzędzie znanych samotników. Bardzo dobry stan jachtu, który mogliśmy oglądać na Placu Defilad w Warszawie, był dobrym świadectwem dla jego konstruktorów i budowniczych.
Od położenia stępki 1 listopada 1927 r. w stoczni "Chantries Naval Francais" zaczęła się historia drugiego z polskich niszczycieli (zwanych podówczas kontrtorpedowcami) okrętu ORP "Burza".W Gdyni "Burza" zjawiła się 19 sierpnia 1939 r. pełni służbę szkoląc nowe roczniki marynarzy i oficerów. Wykonuje również wizyty i rekwizyty oraz liczne podróże zagraniczne. 30 sierpnia 1939 r. o godzinie 12:30 dowódca okrętu komandor Nahorski na trzykrotny sygnał radiowy Peking otworzył zalakowaną kopertę. Rozkaz polecał natychmiastowe opuszczenie wód terytorialnych Polski i wraz z niszczycielami "Grom" i "Błyskawica" udać się do Anglii. 1 września 1939 r o godzinie 17:30 okręty przybyły do portu Leith.W zestawie:- Plastikowy model do sklejania 1/400- Cztery farby akrylowe- Klej do modeli- Pędzelek
Wodowanie ORP Błyskawicy odbyło się 1.10.1936 roku. W służbie wojennej okręt pokonał wiele mil morskich na patrolach i w akcjach bojowych. Błyskawica jako pierwszy aliancki okręt przeprowadziła atak na okręt podwodny nieprzyjaciela w II wojnie światowej, broniła Narwiku w 1940 roku i wspomagała ewakułowanie wojsk alianckich z Dunkierki. Walczyła z samolotami włoskimi i Niemieckimi na Morzu śródziemnym pod Bougie 12.11.1942r O walce z niszczycielami Niemieckimi (w czasie inwazji w Normandii wokół wyspy Quessant i rozbiciu niemieckiego konwoju po La Rochelle pisała cała prasa wojenna. Dowodem uznania za zasługi bojowe "Błyskawicy" był jej udział w niszczeniu niemieckich okrętów podwodnych w operacji "Deadlight"W zestawie:- Plastikowy model do sklejania 1/400- Trzy farby akrylowe- Klej do modeli- Pędzelek
ORP "Grom" został zamówiony i zbudowany w brytyjskiej stoczni J. Samuel White & Co Ltd w Cownes w Wielkiej Brytani. Stępkę pod okęt położono 17 lipca 1935 roku, zaś wodowanie nastąpiło 20 lipca 1936r a podniesienie bandery 11 maja 1937r. Niszczyciel GROM oraz jego siostrzany okręt "Błyskawica" miały wspierać zbudowane we francuskich stoczniach niszczyciele "Wicher" i Burza w roli rdzenia Marynarki Wojennej II RP.W zestawie:- Plastikowy model do sklejania 1/400- Trzy farby akrylowe- Klej do modeli- Pędzelek
Niszczyciel (kontrtorpedowiec) ORP "Wicher" był jednym z czterech posiadanych przez Polskę we wrześniu okrętów tej klasy, ale jako jedyny wziął udział w obronie polskiego wybrzeża. Pozostałe ("Burza", "Błyskawica" i "Grom") opuściły Ofensywę 20 sierpnia 1939 r. w ramach planu Pekin i 1 września przybyły do Wielkiej Brytanii. ORP "Wicher" został zbudowany we Francji 10 lipca 1928 roku, a do Gdyni przybył 15 lipca 1930 r.W zestawie:- Plastikowy model do sklejania 1/400- Trzy farby akrylowe- Klej do modeli- Pędzelek
W chwili zakończenia I wojny światowej Polska uzyskała niepodległość oraz dostęp do morza. Fakt ten spowodował powstanie Polskiej Marynarki Wojennej PMW otrzymała niewielka niewielką rekompensatę w postaci przydziału przez międzyaliancką komisję ambasadorów w dniu 9,12,1919 roku sześć małych torpedowców. Wśród tych okrętów znalazły się dwukominowe torpedowce typu V zbudowane w 1917 roku w stoczni Vulcan w Szczecinie na zamówienie Holenderskiej Marynarki Wojennej.V-105- Mazur; V-108- Kaszub. W 1931 roku ORP Mazur przeszedł modernizację. W chwili wybuchu II wojny Światowej kotwiczył na Oksywiu.W zestawie:- Plastikowy model do sklejania 1/400- Trzy farby akrylowe- Klej do modeli- Pędzelek