-
Książki
- Albumy
- Encyklopedie
- Języki obce
- Komiksy
-
Literatura
- Aforyzmy
- Biograficzne
- Biografie
- Czasopisma
- Dla dorosłych
- Dokument
- Dramat
- Dzienniki, pamiętniki
- Erotyka
- Eseje, publicystyka literacka
- Etyka
- Ezoteryka
- Fantastyka, Fantasy
- Felietony
- Film
- Historyczne
- Hobby
- Horror
- Humor
- Klasyka obca
- Komiks
- Kryminał
- Kulinaria
- Kultura
- Legendy
- Listy
- Literatura faktu, reportaż
- Malarstwo
- Militaria
- Motoryzacja
- Muzyka
- Myśli, przysłowia, sentencje
- Obcojęzyczne
- Obyczajowa
- Opowiadania
- Opowieść
- Pamiętnik
- Parapsychologia
- Podania
- Podróże
- Poezja
- Poezja, dramat
- Polityka, Politologia
- Popularnonaukowa
- Poradniki
- Powieść
- Prawo
- Proza
- Proza współczesna
- Przewodniki
- Przygodowa
- Publicystyka
- Reklama
- Religia
- Romans
- Senniki
- Sensacja
- Sport
- Sztuka
- Śpiewniki
- Thriller
- Wiersze
- Wojenne
- Wspomnienia
- Wywiady
- Zdrowie
- Zdrowie i uroda
- Zwierzęta
- Literatura obcojęzyczna
- Podróże
- Słowniki
- Książki fachowe
- Prawo
- Dzieci i mlodzież
- Podręczniki
- Zabawki i gry
- Inne
- Prezenty i gadżety
- Ebooki
Filtry
–
Ostatnie sztuki
Jak czytać dziś Pana Tadeusza?Smakując barszcz i bigos, zachwycając się pejzażami, przyznając, że Wenecja nie tak piękna jak polski, litewski, białoruski las, a zachód słońca na Seszelach czy Dominice naprawdę ma mniej uroku niż świt nad Nowogródkiem?Ciesząc się, że w Panu Tadeuszu Mickiewicz zszedł na ziemię z tych ciemnych mistycznych obłoków okrywających Dziady?Można tak, ale można też inaczej, kręcąc nosem na owe nieco podejrzane arkadyjskie realia, ryzykując i wydziwiając, że może nie wszystko tu się zgadza, a zgadzać nie może, bo tak naprawdę jedynie czytelnik naiwny zaniesie poemat pod strzechy i dojdzie do wniosku, że chodzi w nim o prawdziwego niedźwiedzia, najprawdziwsze na świecie prawdziwki i skrwawioną szablę.Pół wieku po książkach Kazimierza Wyki (Pan Tadeusz. Studia o poemacie oraz Pan Tadeusz. Studia o tekście) polscy czytelnicy otrzymują nową, znakomitą monografię Mickiewiczowskiego eposu.Trzeba jeszcze zapytać, o jakiej metafizyce myślimy. O fundamentach, które stworzył Arystoteles, a dla myśli chrześcijańskiej przystosował Tomasz z Akwinu? A może o metafizyce kartezjańskiej, Mickiewiczowi przecież znanej? Albo raczej o systemach Kanta i Hegla, które rzucają cień na całą epokę i których arkana także poeci musieli przemyśleć?Z drugiej strony zadając te pytania dziś, na początku XXI wieku jakże nie zaprosić do stołu obrad Martina Heideggera, choć niektórzy będą się krzywić, że ktoś taki spija soplicowski miód. Jednak uniknąć tej obecności się nie da. Świat metafizyki po Heideggerze wygląda bowiem inaczej, niż wyglądał wtedy, gdy Telimena szukała w biurku planu Petersburga.(fragment)Jan Tomkowski doprowadził esej literaturoznawczy do najwyższego poziomu, z jakim dziś w humanistyce polskiej mamy do czynienia.(z recenzji prof. Wiesława Rzońcy)
Ostatnie sztuki
Arystofanes w Oxfordzie to dramat opublikowany w 1894 roku. Jego autorzy, wykorzystując cechy gatunkowe komedii staroattyckiej, napisali satyrę na postać Oscara Wilde'a. Z czasem udało się zidentyfikować, że tajemnicze inicjały: Y.T.O. to ostatnie litery nazwisk trzech autorów: Amery, Hirst oraz Cruso. (Leopold Stennett Amery po ukończeniu studiów zaangażował się w politykę z ramienia Partii Konserwatywnej, Francis Wrigley Hirst zasłynął jako biograf Thomasa Jeffersona oraz Williama Ewarta Gladstone'a, natomiast Henry Alford Antony Cruso opublikował w 1907 roku dramat poświęcony Walterowi Raleghowi, żeglarzowi i faworytowi królowej Elżbiety I).Napisany przez nich dramat to tekst niezwykły. Studenckie nugae oxfordzkich bakałarzy. Wybryk wyobraźni, w którym Sokrates kłóci się z Tukidydesem o zasadność badań nad manuskryptami. Minos prowadzi bibliotekę (wyłącznie) nieżyjących autorów, a sytuacji scenicznej przygląda się Charon, w zamyśleniu podrzucający monetę [] Autorzy umiejętnie wykorzystali strukturę antycznej komedii. Przewrotnie przepletli w niej antyk ze współczesnością i z takiego połączenia stworzyli błyskotliwie napisaną satyrę.
Ostatnie sztuki
Maria Zofia Lewandowska jest poetką z literaturoznawczym wykształceniem autorką kilkunastu tomików wierszy. Jej poetycką wrażliwość na słowo słychać w dialogach lekko stylizowanych ale przede wszystkim zwięzłych nawet eliptycznych i dzięki temu zaskakująco nowoczesnych.