Projekt wspólnego opracowania przez Polaków i Niemców podręcznika do historii Europy to kontynuacja dialogu, który od dziesięcioleci prowadzą historycy, geografowie oraz dydaktycy obu krajów, zwłaszcza w ramach Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów. Stworzenie koncepcji podręcznika do historii, który może być wykorzystywany zarówno w polskich, jak i niemieckich szkołach, jest logiczną konsekwencją tych działań. Podręcznik Europa. Nasza historia kl. 5. (Starożytność i średniowiecze) to 1 tom serii powstałej w wyniku ścisłej współpracy wydawnictw, autorów, naukowych koordynatorów i ekspertów z Polski i Niemiec. Poszczególne rozdziały są efektem dyskusji nad sposobem ukazania w podręczniku szkolnym spojrzenia na historię, uwrażliwiającego na różne punkty widzenia i różne dydaktyczne ujęcia przeszłości. Podręcznik został w wydany w dwóch wersjach językowych - polskiej i niemieckiej. Obie wersje są identyczne pod względem treści, układu stron, obudowy dydaktycznej i szaty graficznej. Każda lekcja rozpoczyna się tekstem wprowadzającym z pytaniami, które mają ukierunkować uwagę ucznia na najważniejsze zagadnienia danego tematu. Niektórym lekcjom w tym miejscu towarzyszy mapa zatytułowana "W tym samym czasie w Europie". Zaznaczono na niej wydarzenia, które rozgrywały się równolegle do tych opisywanych w lekcji. Pozwoli to uczniowi na szersze spojrzenie na dany temat i uświadomi, że wiele procesów w historii toczy się obok siebie, nawet, jeśli się ze sobą nie łączą. Narracja autorska przeplata się z licznymi i różnorodnymi materiałami źródłowymi oraz współczesnymi tekstami popularno-naukowymi. Szczególną rolę odgrywają tabelki "Punkty widzenia", które prezentują opinie historyków europejskich (ale i spoza Starego Kontynentu) na omawiany właśnie temat. Nauki interpretacji i analizy źródeł historycznych uczą strony "Warsztat historyka". Dzięki nim uczeń może samodzielnie poznać podstawowe etapy pracy ze źródłem i zdobyć umiejętności niezbędne do pogłębiania wiedzy historycznej. Wyjątkowe znaczenie twórcy podręcznika przypisali ramkom "Przeszłość w teraźniejszości". Pokazują one, jak teraźniejszość czerpie z przeszłości i ukazują to, co zostało nam do dzisiaj z dawnych lat. Uzupełnieniem podręcznika jest dodatek Europa. Nasza historia. Historia w źródłach, obrazach i odwołaniach do współczesności (aut. Krzysztof Gutowski, Krzysztof Kowalewski). Ukazuje się on tylko w polskiej wersji językowej i zawiera treści, które nie znalazły się w tomie wspólnym, a są wymienione w polskiej podstawie programowej. Dotyczy to przede wszystkim różnych szczegółowych aspektów historii narodowej i niektórych zagadnień z dziejów powszechnych.
Podręcznik Europa. Nasza historia do kl. 6 szkoły podstawowej jest drugą częścią polsko-niemieckiego projektu podręczników do historii, powstałego pod patronatem Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów. Przedstawia dzieje nowożytne (do 1815 roku). Podręcznik został wydany w dwóch wersjach językowych - polskiej i niemieckiej. Obie wersje są identyczne pod względem treści, układu stron, obudowy dydaktycznej i szaty graficznej. Podręcznik zawiera te same elementy i rozwiązania dydaktyczne, co podręcznik do klasy 5. Uczeń znajdzie więc w nim znane już rubryki "W tym samym czasie w Europie", prezentacje opinii historyków w "Punkty widzenia", a strony "Warsztat historyka" pozwolą na wykształcenie umiejętności pracy z nowymi rodzajami źródeł. Nie zabraknie także rubryk "Przeszłość w teraźniejszości", ukazujących te ślady dawnych wydarzeń, które możemy znaleźć we współczesnym świecie. Nowością jest ostatni rozdział podręcznika, który w sposób przekrojowy przedstawia krótko historię podróżowania - od czasów najdawniejszych do współczesnych. Niezwykle interesujące dla ucznia mogą być też lekcje odchodzące od prezentowania historii władców i ich polityki, a skupiające się na losach zwykłych ludzi, żyjących w XVII i XVIII w. Podobnie jak w klasie 5 podręcznikowi towarzyszy dodatek Europa. Nasza historia. Historia w źródłach, obrazach i odwołaniach do współczesności (aut. Krzysztof Gutowski). Ukazuje się on tylko w polskiej wersji językowej i zawiera treści, które nie znalazły się w tomie wspólnym, a są wymienione w polskiej podstawie programowej. Dotyczy to przede wszystkim różnych szczegółowych aspektów historii narodowej.
Podręcznik Historia do klasy 4 szkoły podstawowej ma charakter propedeutyczny, zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej:wyjaśnia, czym się zajmuje historia jako nauka oraz na czym polega praca historyka;uczy posługiwania się podstawowymi pojęciami historycznymi;rozbudza zainteresowanie dzieci historią rodzinną i regionalną;wskazuje na ważne elementy polskiego dziedzictwa kulturowego (symbole i święta państwowe, legendy, zabytki);prezentuje wybrane postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla polskiej tożsamości kulturowej.Podręcznik w przyjazny sposób wprowadza 1011-letnich uczniów w nowy dla nich przedmiot nauczania.Tradycyjną narrację autorską uzupełniają opowiadania historyczne, które nie tylko pomagają poznać i zrozumieć wydarzenia z przeszłości, lecz także pozwalają uczniom wcielić się w postacie historyczne, zrozumieć motywy ich działania i towarzyszące im uczucia.Duże ilustracje wykonane przez wybitnych polskich grafików z myślą o dzieciach rozpoczynających naukę historii sprawiają, że lekcje w klasie 4 stają się fascynującą podróżą w przeszłość.Rekonstrukcje ubiorów z dawnych epok oraz przygotowane w technice 3D modele obiektów historycznych przybliżają uczniom realia życia w minionych czasach.Zamieszczone w kolejnych rozdziałach Słowniczki uczą posługiwania się pojęciami historycznymi i wyjaśniają trudniejsze terminy pojawiające się w tekście lekcji.Czytelne osie czasu pomagają w chronologicznym porządkowaniu wydarzeń, obliczaniu czasu oraz posługiwaniu się pojęciami z zakresu chronologii.Polecenia polegające na pracy z mapą lub planem uczą lokalizowania wydarzeń i procesów historycznych w przestrzeni.Bogaty zestaw tekstów źródłowych, fotografii, rysunków i schematów wraz z towarzyszącymi im poleceniami pozwala na kształcenie umiejętności odczytywania i analizowania różnorodnych źródeł informacji.Zwięzłe podsumowania lekcji (Zapamiętaj) oraz lekcje powtórzeniowe (To już znamy, powtarzamy) systematyzują wiedzę i ułatwiają przygotowanie się do sprawdzianów.Pytania, polecenia i zadania zamieszczone po kolejnych lekcjach oraz na zakończenie każdego działu to świetna forma sprawdzenia wiedzy i umiejętności.Dodatkowe materiały Warto wiedzieć oraz Poznaj to, co nieznane rozbudzają ciekawość uczniów i zachęcają ich do odkrywania tajemnic z przeszłości, w tym samodzielnego poznawania historii własnej rodziny, lokalnej społeczności czy regionu.Struktura podręcznika Historia do klasy 4Dział I. Zapoznaj się z historiąDział II. Moja historia, moja ojczyznaDział III. W Polsce Piastów i JagiellonówDział IV. W czasach zwycięskich wodzów i w latach niewoliDział V. Trudne dzieje ostatnich stu lat
W myśl nowej podstawy programowej klasa 4 stanowi oddzielny etap nauki historii propedeutyczny. Podręcznik Podróże w czasie wprowadza uczniów w zagadnienia historii i zapoznaje z najważniejszymi wydarzeniami z dziejów Polski. Składa się z 25 tematów obowiązkowych oraz 11 dodatkowych do wyboru wszystkie ułożone są chronologicznie.Atutami książki są doskonale opracowane teksty autorski Tomasza Małkowskiego oraz źródłowe, dobrane tak, aby zaciekawić uczniów i umożliwić im ćwiczenie najważniejszych umiejętności młodego historyka. Podręcznik zawiera aktywizujące pytania i polecenia, rozbudowane infografiki, mapy oraz ilustracje. W nowej podstawie programowej duży nacisk położono na rolę postaci w tworzeniu historii, stąd w podręczniku znalazły się liczne biogramy.Podręcznik jest zgodny z podstawą programową obowiązującą od roku szkolnego 2017/2018.
Zeszyt ćwiczeń został przygotowany do każdej lekcji z podręcznika. Zadania w zeszycie ćwiczeń dla klasy 4 wykorzystują naturalną ciekawość poznawczą dzieci. Autor zwrócił także uwagę na potrzebę kształcenia podstaw warsztatu młodego historyka umiejętności czytania tekstów źródłowych, analizy map, utrwalania wiedzy o postaciach, wydarzeniach i datach.
Zeszyty ćwiczeń z cyklu Historia do szkoły podstawowej są ściśle dostosowane do zmieniających się w kolejnych latach nauki możliwości i potrzeb ucznia. Struktura publikacji odpowiada układowi treści w podręcznikach. Uczniowie mogą wykonywać ćwiczenia na lekcjach lub w ramach pracy domowej. Zróżnicowany stopień trudności poleceń ułatwia nauczycielowi indywidualizację pracy z uczniami. Zeszyty to znakomita pomoc w systematycznym rozwijaniu umiejętności i utrwalaniu wiedzy oraz podczas powtarzania materiału przed sprawdzianami.Zgodnie z założeniami podstawy programowej zeszyt ćwiczeń do klasy 4 ma charakter propedeutyczny. Znalazły się w nim zestawy poleceń do wszystkich obowiązkowych tematów lekcji oraz do lekcji powtórzeniowych. Opracowane w różnorodnej formie ćwiczenia sprawią, że uczniowie:szybko poznają podstawowe pojęcia historyczne i będą się nimi poprawnie posługiwać;dzięki osiom czasu, mapom i planom z łatwością nauczą się lokowania wydarzeń i procesów historycznych w czasie i przestrzeni;poznają różne rodzaje źródeł historycznych i dowiedzą się, na czym polega praca historyka;nauczą się określać przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń historycznych;będą sprawnie analizować proste teksty źródłowe, ikonografię oraz materiały kartograficzne.Dzięki atrakcyjnym rysunkom i fotografiom oraz ćwiczeniom w formie krzyżówek i diagramów poznawanie przeszłości będzie dla uczniów interesującą przygodą i przyniesie im wiele satysfakcji z wykonanej pracy.
Oto historia. Podręcznik, część 2 Tekst główny podzielono na mniejsze części poprzedzone pytaniami (dialog z uczniami). Bogata szata graficzna (zapowiedzi ilustracyjne rozdziałów, kompozycje zdjęciowe, fotografie lotnicze, historyjki obrazkowe, ilustracje, rysunki, makiety, mapy, osie czasu), uzupełnia treści merytoryczne. Źródła informacji historycznej i społecznej z pytaniami często wzbogacone kompozycjami graficznymi. Materiał uzupełniający umieszczono w dodatku ,,Klucze do historii" wieńczącym każdą część podręcznika .
Podręcznik Historia dla klasy 5 szkoły podstawowej w sposób atrakcyjny i przystępny prezentuje dzieje Polski, Europy i świata od czasów prehistorycznych do końca epoki średniowiecza.Bogaty zestaw fotografii, rysunków i infografik w tym rekonstrukcje obiektów historycznych wykonane w technice 3D pomaga uczniom wyobrazić sobie, jak wyglądało życie ludzi w dawnych wiekach, a także rozbudza zainteresowanie przeszłością.Nieprzeładowana faktografią narracja oraz przystępny język zachęcają uczniów do poznawania zagadnień z prehistorii, starożytności i średniowiecza.Znakomicie dobrane, ciekawe teksty źródłowe wraz poleceniami umożliwiają kształcenie umiejętności krytycznej analizy różnorodnych materiałów tekstowych (m.in. kronik, dokumentów, tekstów religijnych, filozoficznych, literackich).Liczne mapy historyczne pozwalają kształcić umiejętność lokalizowania wydarzeń i procesów historycznych w przestrzeni.Sekcje Warto wiedzieć oraz Co nam zostało z tamtych lat wprowadzają dodatkowe informacje i ciekawostki ubarwiające wykład oraz uczą dostrzegania związków między przeszłością a teraźniejszością.Wyodrębnione w ramach lekcji słowniczki objaśniają najważniejsze pojęcia i terminy historyczne.Sekcje Pytania i polecenia oraz Zapamiętaj pomagają w powtarzaniu i utrwalaniu najważniejszych wiadomości z kolejnych lekcji.Lekcje powtórzeniowe systematyzują wiedzę i ułatwiają uczniom przygotowanie się do sprawdzianów.Osie czasu na stronach działowych i kalendaria (Pamiętaj o datach!) w lekcjach powtórzeniowych pomagają w chronologicznym porządkowaniu najważniejszych wydarzeń i procesów historycznych.Bloki zadań Sprawdź się! oparte na pracy z tekstem, ilustracją lub mapą umożliwiają uczniom sprawdzenie zdobytej wiedzy i umiejętności po omówieniu kolejnych epok.Struktura podręcznika Historia dla klasy 5Dział I. Pradzieje i najdawniejsze cywilizacjeDział II. Starożytna GrecjaDział III. Starożytny RzymDział IV. Początki średniowieczaDział V. Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej EuropyDział VI. Polska pierwszych PiastówDział VII. Polska dzielnicowa i zjednoczona
Nowy podręcznik dla klasy 5 jest zgodny z podstawą programową obowiązującą od 2017 roku. Książka spełnia wszystkie formalne wymogi stawiane podręcznikom przez nową ustawę oświatową.Podręcznik jest pierwszą częścią chronologicznego kursu historii. Obejmuje materiał od prehistorii do XV wieku.Książka wyróżnia się ciekawą, a jednocześnie rzeczową narracją autorską oraz doskonałym wyborem tekstów źródłowych. Podręcznik zawiera również rozbudowane infografiki, aktywizujące pytania i polecenia, czytelne mapy, ilustracje oraz biogramy.