Nowa Edycja 2022-2024Podręcznik ,,Lubię to!" dla klasy szóstej omawia zagadnienia dotyczące współpracy zdalnej i zasad wirtualnej komunikacji. Rozwija wiedzę z zakresu programowania i tworzenia gier komputerowych. Ponadto uczy, jak korzystać z arkusza kalkulacyjnego i edytora grafiki. Ułatwia naukę nowych pojęć i umiejętności dzięki licznym zrzutom ekranowym oraz podpowiedziom i komentarzom zawartym w ramkach z pinezką. Zachęca do poszerzania wiedzy, czemu służą ciekawostki i zadania ,,Dla zainteresowanych". Rozwija umiejętność pracy w grupie poprzez propozycje zadań projektowych.
Nowa edycja 2020-2022Podręcznik Lubię to! dla klasy siódmej szkoły podstawowej pogłębia wiedzę uczniów dotyczącą komputerów i sieci komputerowych, stron WWW, edytorów grafiki, edytora tekstu, tworzenia prezentacji multimedialnych, a ponadto uczy podstaw montażu filmów.Ułatwia naukę nowych pojęć i umiejętności poprzez liczne definicje oraz podpowiedzi zawarte w ramkach.Pozwala sprawdzić wiedzę teoretyczną w praktyce dzięki ćwiczeniom zamieszczonym w toku lekcji.Rozwija umiejętność pracy w grupie poprzez lekcje w formie zadań projektowych.
Podejście problemowe wykorzystywane w podręczniku to sprawdzone rozwiązanie zgodne z podstawą programową. Inspiruje uczniów do samodzielnej pracy i rozwija niezbędne umiejętności.Podręcznik do klasy 7 został zaktualizowany pod względem wersji wykorzystywanych aplikacji oraz prezentowanych treści. Podzielony jest na pięć działów głównych:1. Lekcje z komputerem i internetem,2. Lekcje z grami,3. Lekcje z algorytmami,4 Lekcje z edytorem tekstu,5. Lekcje z multimediami.W podręczniku postawiono nacisk na samodzielne dochodzenie do rozwiązań oraz łączenie informatyki z innymi dziedzinami, co zapewnia efektywną naukę. Dzięki podejściu problemowemu uczniowie krzyżowo ćwiczą wymagane umiejętności.W podręczniku nauka programowania realizowana jest w środowiskach wizualnych: Scratch w wersji 3.0 i Blockly.Uczeń klasy 7 wzbogaca wiedzę na temat budowy komputerów, sposobów reprezentacji danych (system dwójkowy, szesnastkowy) czy działania sieci. Ma też okazję doskonalić umiejętności w zakresie:pracy w chmurze,zapisywania algorytmów za pomocą języka naturalnego, w postaci schematui pseudokodu,realizowania gier i algorytmów w środowisku wizualnym,tworzenia rozbudowanych prezentacji i projektów multimedialnych,pracy z wielostronicowymi dokumentami tekstowymi.
Jak umiejętnie rozwiązywać problemy z różnych dziedzin, świadomie korzystając z metod i narzędzi, jakie daje informatyka? Publikacja wprowadza ucznia w świat mechanizmów algorytmicznego myślenia i pomaga go zrozumieć, a jednocześnie nie ogranicza twórczego myślenia. Dzięki treściom zawartym w podręczniku uczeń lepiej zrozumie związki między różnymi dziedzinami wiedzy i sposobami rozwiązywania problemów. Nauczy się także wykorzystywać chmury informatyczne do pracy samodzielnej i zespołowej. Jednym z atutów podręcznika jest wykorzystanie chmur informatycznych w dużym stopniu uniezależnia realizację podstawy programowej od zainstalowanego oprogramowania oraz klasy i rodzaju komputerów w pracowni.- Szereg zadań i problemów do rozwiązania to wsparcie dla nauczyciela w pracy metodą projektu i pomoc w rozwijaniu indywidualnych cech uczniów.- Zróżnicowane tematy projektów i przykłady klasycznych algorytmów są inspiracją do twórczego myślenia i opracowywania ciekawych rozwiązań.- Graficznie wydzielone części rozdziałów ułatwiają poszukiwanie informacji i systematyzację wiedzy.- Występujące w podstawie programowej, z pozoru mało atrakcyjne tematy, takie jak edycja tekstu czy prezentacje, zostały w podręczniku omówione z zastosowaniem chmur informatycznych i dostępnych (lecz mało znanych) programów, takich jak np. Sway.
Jednym z celów podstawy programowej jest rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów, dlatego w serii Teraz bajty wyodrębniono w niektórych punktach problem, który analizujemy i dla którego szukamy rozwiązania.Zgodnie z nową podstawą programową, w podręczniku do klasy VII znalazły się zagadnienia dotyczące algorytmiki (przede wszystkim dotyczące sposobów przedstawiania algorytmów i technik algorytmicznych) oraz zapisywania prostych algorytmów w języku programowania (w środowiskach Baltie, Scratch i Logomocja).Tematy dotyczące pracy w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym rozdzielono między klasy VII i VIII, tak aby trudniejsze zagadnienia znalazły się w klasie VIII. W ten sposób uczniowie nie będą czuli się znużeni jednym działem realizowanym przez wiele godzin oraz będą mogli uzupełnić niezbędną wiedzę przed kontynuacją nauki na wyższym poziomie edukacji.Rozdział dotyczący Internetu został przygotowany tak, aby uczeń w VII klasie skupił się na nauce wyszukiwania informacji i formach komunikacji, a w klasie VIII spróbował swoich sił w tworzeniu stron internetowych z wykorzystaniem znaczników HTML. Dodatkowo poznaje sposób zakładania bloga z wykorzystaniem przykładowego systemu CMS WordPress.Programowanie w klasach VII-VIIIW klasach VII-VIII uczeń poznał podstawowe zasady programowania i potrafi tworzyć programy komputerowe w dydaktycznych środowiskach programowania Baltie, Scratch i Logomocja. Zgodnie z podstawą programową w programach stosuje: instrukcje iteracyjne, warunkowe, funkcje []. W klasie VII uczniowie m.in. tworzą listy kroków i budują schematy blokowe, wykonują trudniejsze obliczenia na zmiennych, a przede wszystkim definiują i stosują podprogramy (z parametrami i bez). Aby definiowanie i wywoływanie podprogramów nie sprawiało uczniom trudności, celowo wyjaśniono je w znanych im środowiskach Baltie, Scratch i Logomocja. W klasie VIII uczniowie programują niektóre algorytmy najpierw w środowiskach Baltie i Scratch, aby mogli skupić się na zrozumieniu tych algorytmów, a nie na poznawaniu nowego środowiska programowania. Następnie uczniowie zaczynają pisać programy w językach wysokiego poziomu (C++ i/lub Python). Stosują w programach podstawowe instrukcje (wejścia i wyjścia, iteracyjne, warunkowe), a także funkcje oraz tablice (listy). Programowanie w klasie VIII należy traktować jako wprowadzenie do programowania w językach wysokiego poziomu uczniowie powinni zrozumieć, na czym ono polega.
NOWA EDYCJA 2021-2023Podręcznik Lubię to! dla klasy ósmej szkoły podstawowej pogłębia wiedzę dotyczącą arkusza kalkulacyjnego oraz wprowadza w świat algorytmiki i programowania w języku tekstowym. Zawiera ponadto propozycje projektów zespołowych.Ułatwia naukę nowych pojęć i umiejętności dzięki licznym definicjom oraz podpowiedziom zawartym w różnego typu ramkach.Pozwala sprawdzić wiedzę teoretyczną w praktyce dzięki ćwiczeniom zamieszczonym bezpośrednio w temacie.Rozwija umiejętność pracy w grupie poprzez tematy w formie zadań projektowych.
Podręcznik do klasy 8 został zaktualizowany pod względem wersji wykorzystywanych aplikacji oraz prezentowanych treści. Zagadnienia przedstawiono w pięciu rozdziałach: Lekcje z HTML-em, Lekcje z Pythonem, Lekcje z danymi, Lekcje z modelami i Lekcje w sieci. Uczniowie dowiedzą się, jak tworzyć mniej i bardziej skomplikowane strony i witryny internetowe wykorzystujące kaskadowe arkusze stylów oraz elementy interaktywne CSS i JavaScript, zaczną programować w języku tekstowym Python oraz poznają nowe możliwości arkusza kalkulacyjnego (m.in. utworzą w arkuszu prosty kalkulator, będą analizować duże zestawy danych z wykorzystaniem tabel przestawnych oraz traktować arkusz jako narzędzie do przeprowadzania symulacji), skupią się również na pracy w sieci i w chmurze oraz zagadnieniach związanych z nauką i rozwijaniem zainteresowań online. Dzięki zastosowaniu podejścia problemowego podręcznik zachęca dzieci do samodzielnej pracy i pozwala w efektywny sposób zdobyć kompetencje niezbędne w cyfrowym świecie.Całość dopasowano do potrzeb i możliwości uczniów, którzy od początku swojej edukacji realizują program według nowej podstawy programowej. Dodatkowo podręcznik wzbogacono o atrakcyjne infografiki. Sprawdzone w praktyce ćwiczenia krok po kroku prowadzą ucznia do celu, a ciekawe zadania dodatkowe inspirują do samodzielnej pracy i rozwijania niezbędnych umiejętności. Nauczyciel może w razie potrzeby łatwo zindywidualizować nauczanie.Uczeń w klasie 8 pracuje z: prostym edytorem tekstu, w którym tworzy strony w językach HTML, CSS i JavaScript; środowiskiem programowania tekstowego, w którym m.in. przygotowuje aplikację rysującą fraktale, wykonuje obliczenia oraz rysuje proste wzory; arkuszem kalkulacyjnym, w którym m.in. rozwiązuje problemy związane z ciągami i symulacjami oraz rysuje wykresy funkcji liniowych; aplikacjami mobilnymi do wykonywania pomiarów; serwisami i aplikacjami umożliwiającymi naukę i rozwijanie zainteresowań online.Tematy zajęć nawiązują do codziennych problemów oraz innych przedmiotów. Autorzy - doświadczeni metodycy - proponują pracę metodą problemową, na co obecna podstawa programowa stawia szczególny nacisk.Struktura każdej lekcji jest uporządkowana i przedstawia się następująco: lista zdobywanych umiejętności, postawienie ciekawego problemu, przedstawienie sposobu rozwiązania problemu oraz wskazówek i rad ułatwiających zapamiętanie ważnych zasad, wybór zadań do samodzielnego wykonania.
Zgodnie z warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej uczniowie, którzy we wrześniu 2021 roku przyjdą do klasy ósmej realizowali już nową podstawę programową: zostali wcześniej wprowadzeni do myślenia algorytmicznego, poznając podstawowe pojęcia informatyczne i rozwiązując algorytmicznie wybrane problemy, programując przy tym ich rozwiązania. W związku z powyższym dotychczas zdobyte wiedza i umiejętności informatyczne są rozwijane i poszerzane oraz stawiane są pierwsze kroki w tekstowym języku programowania. Dlatego z nowej wersji podręcznika usunięto temat 4. z poprzedniego wydania, w którym omawiane było tworzenie programów w dydaktycznych środowiskach programowania (Baltie i Scratch). W nowym wydaniu realizacja podstawowych algorytmów w rozdziale II jest przedstawiona w językach wysokiego poziomu (C++ i Python). Celowo jednak pozostawiono realizacje tych samych algorytmów w środowiskach znanych uczniom (Baltie i Scratch), aby mogli je porównać z realizacją w językach C++ i Python. Uczniowie powinni zauważyć, że realizuje się je w podobny sposób, a języki programowania różnią się przede wszystkim składnią.Nauka zgodna z podstawą programowąJednym z celów podstawy programowej jest rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów, dlatego w podręcznikach z serii Teraz bajty formułujemy w wielu miejscach problemy, które analizujemy i dla których szukamy rozwiązań.Zgodnie z nową podstawą programową, w podręcznikach do klas VII i VIII znalazły się zagadnienia dotyczące algorytmiki i programowania odpowiednio rozdzielone pomiędzy klasy VII i VIII.Dodatkowo, w podręczniku znajdują się tematy, w których uczeń kontynuuje naukę metod redagowania tekstów komputerowych (m.in. stosowanie tabulatorów, wstawianie informacji do stopki i nagłówka, tworzenie przypisów) wykonywania prezentacji multimedialnych i obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, a także tworzenia strony internetowej.Tematy dotyczące pracy w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym rozdzielono pomiędzy klasy VII i VIII, tak aby trudniejsze zagadnienia znalazły się w klasie VIII. W ten sposób uczniowie nie będą czuli się znużeni jednym działem realizowanym przez wiele godzin oraz będą mogli uzupełnić niezbędną wiedzę przed kontynuacją nauki na wyższym poziomie edukacji.Rozdział dotyczący Internetu został przygotowany tak, aby uczeń w VII klasie skupił się na nauce wyszukiwaniu informacji i formach komunikacji, a w klasie VIII spróbował swoich sił w tworzeniu stron internetowych z wykorzystaniem znaczników HTML. Dodatkowo poznaje sposób zakładania bloga z wykorzystaniem przykładowego systemu CMS WordPress.