"Chemia. Ćwiczenia dla licealistów" zostały opracowane zgodnie z podstawą kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników oraz w oparciu o standardy wymagań egzaminacyjnych. Zeszyty ćwiczeń mogą być pomocne podczas realizacji dowolnego programu nauczania chemii dopuszczonego przez MENiS do użytku szkolnego. Ich forma i zróżnicowanie zadań dostosowane są do wymogów nowej matury z chemii. Spora część zadań posiada treści interdyscyplinarne - problemy typowo chemiczne połączone są z fizyką, biologią czy z matematyką. Zamieszczone różnorodne ćwiczenia mają uczyć rozwiązywania problemów chemicznych, krótkiego definiowania stosowanych pojęć, wyszukiwania informacji, opracowywania i graficznego przedstawiania danych, wyciągania wniosków z opisów przemian chemicznych, analizowania tekstów popularnonaukowych itp. Treści zadań tak zostały opracowane, żeby jednocześnie rozszerzyć i uzupełnić zakres wiedzy, który zawarty jest w podręcznikach. Stopień trudności ćwiczeń jest zróżnicowany - nauczyciel będzie mógł je wykorzystywać zarówno w pracy z uczniami średnimi jak i uzdolnionymi. Do każdego zeszytu ćwiczeń zostały opracowane poradniki metodyczne dla nauczycieli - zawierają uwagi metodyczne dotyczące rozwiązywania zadań, bibliografię wskazaną do pogłębienia danego zagadnienia, źródła informacji wykorzystywanych w zadaniach.
Poradnik metodyczny dla nauczyciela zawiera podpowiedzi do działów: Reakcje chemiczne, Podstawy obliczeń chemicznych, Roztwory i mieszaniany oraz Reakcje w roztworach wodnych elektrolitów.
Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej według podręcznik nr AZ-32-01/18-PO-6/21, zgodny z programem nauczania nr AZ-3-01/18 oraz AZ-4-01/18. Niniejszy poradnik metodyczny do nauczania religii w klasie 2 liceum i technikum został opracowany zgodnie z wymogami ujętymi w nowej Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce z 9 czerwca 2018 roku i skonkretyzowanymi w Programie nauczania religii w przedszkolach i szkołach. Mamy nadzieję, że nasz pakiet edukacyjny (podręcznik ucznia, poradnik metodyczny i materiały dodatkowe) okaże się wartościową pomocą, która ułatwi Wam prowadzenie katechezy szkolnej. W tym poradniku znajdziecie scenariusze zajęć do wszystkich katechez zawartych w podręczniku ucznia do klasy drugiej liceum i technikum. Wszystkie lekcje zaplanowano tak, aby sprzyjały one rozmowom, stawianiu ważnych pytań, pogłębianiu wiary. Katechezy korelują z treściami przekazywanymi na innych przedmiotach. W podręczniku i poradniku metodycznym znajdziecie wiele odniesień do wiadomości chociażby z języka polskiego, historii, wiedzy o kulturze czy historii sztuki. Zaproponowane przez nas katechezy cechuje stała struktura - każda lekcja opiera się na następujących krokach: ODKRYWAM - gdzie prezentujemy temat lekcji, stawiamy problem; SPOTYKAM - to moment na zaprezentowanie uczniom sylwetki osoby, która się z danym problemem zmierzyła; POZNAJĘ - budujemy wiedzę uczniów; ODPOWIADAM - w tym kroku pracujemy nad kształtowaniem postaw ucznia i zachęcamy go do osobistej refleksji; UTRWALAM - w tej części podpowiadamy, jak utrwalić zaprezentowane na katechezie wiadomości; MODLĘ SIĘ - proponujemy różnorodne modlitwy, także modlitwę spontaniczną. Do części katechez dodaliśmy jeszcze jeden krok - PODEJMUJĘ WYZWANIE, w którym proponujemy uczniom jakieś działanie lub zachęcamy ich do przemyślenia danego zagadnienia. Przygotowaliśmy również pakiet materiałów dodatkowych (załączników do katechez), które zostały umieszczone na portalu STREFA KATECHETY (www.strefakatechety.pl). Znajdziecie tam różnorodne pomoce - teksty, zdjęcia, prezentacje.
Program zawiera szczegółowe cele kształcenia, określające wiadomości i umiejętności, które powinien opanować uczeń oraz treści kształcenia w formie haseł programowych wraz z zestawem ćwiczeń. Cele edukacyjne zostały poprawnie, jasno i konkretnie sformułowane, podobnie, jak wymagania stawiane uczniom.W programie określono warunki, w których powinno odbywać się kształcenie wraz z zaleceniami dotyczącymi organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz metod pracy z uczniami, a także zawarte są wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu wraz z proponowanymi środkami dydaktycznymi, sprzętem i oprogramowaniem. Autor programu przedstawia również propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz literaturę i źródła materiałów w Internecie.W mojej ocenie, przedstawiony Program nauczania tak w płaszczyźnie technicznej, jak i prawnej jest na wysokim poziomie i w pełni adekwatny dla kierunku nauczania. Stanowi umiejętne połączenie różnych aspektów informatyzacji, z jakimi ma na co dzień styczność każdy informatyk w urzędzie. Prawda jest taka, że to właśnie od informatyków w znacznej mierze zależeć będą dalsze kierunki działań urzędów. Dlatego też tak ważne jest, aby Administrator w urzędzie posiadał bardzo wszechstronną wiedzę, tak w aspektach technicznych (co oczywiste), jak i prawnych (co jest również bezwzględniekonieczne).
Przystępna forma przekazu podręcznika umożliwia przyswojenie i zapamiętanie przez nastolatków pojęć, nazw i terminów z psychologii komunikacji, biologii i socjologii. Poszczególne rozdziały dotyczą spraw fundamentalnych: wzajemnych relacji, więzi, wartości i wzrastania do miłości. Wiele realizowanych zagadnień poszerzy wiedzę uczniów nt. planowania rodziny, prokreacji i odpowiedzialnego rodzicielstwa.
Program dla uczniów klasy 2 liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia . Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie.W obrębie celów i treści nauczania program uwzględnia wymogi wskazane w podstawieprogramowej. Podkreślone zostały wartości związane z funkcjonowaniem jednostki w społeczeństwie i dotyczą małżeństwa, rodziny, macierzyństwa i ojcostwa. Podjęte są również problemy wieku młodzieńczego, w tym uzależnienia i sposoby radzenia sobie z nimi.Wstęp 51. Wychowanie do życia w rodzinie w klasie II podstawa programowa2. Obowiązujący zapis na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen uczniów uczestniczących na zajęciach WDŻ3. Treści nauczania WDŻ dla II klasy liceum ogólnokształcącego,technikum i szkoły branżowej I stopnia4. Zakres materiału i cele nauczania i wychowania w kontekście seksualizacji kultury5. Procedury osiągania celów na lekcjach WDŻ6. Środki i pomoce dydaktyczneLekcja 1 Sztuka życia. Savoir vivreLekcja 2 Ja i inni. Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy?Lekcja 3 Dojrzałość w miłości. Przygotowanie do małżeństwa i rodzinyLekcja 4 Mogę być matką, mogę być ojcem. Świadomość własnej płodnościLekcja 5 Pokochać od poczęcia. Opieka prekoncepcyjna i rozwój prenatalny dzieckaLekcja 6 Nowe życie, nowa więź. Ciąża, poród i naturalne karmienieLekcja 7/8 Rytm płodności. Odczytywanie praw natury (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)Lekcja 9/10 Naturalnie razem. Zalety metod rozpoznawania płodności (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)Lekcja 11/12 Środki antykoncepcyjne.Podział, skuteczność, skutki uboczne (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)Lekcja 13/14 Ekstremalne decyzje. Sterylizacja i środki wczesnoporonne (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)Lekcja 15/16 Dziecko nie w porę. Problem aborcji (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców)Lekcja 17 Niespełnione nadzieje. Dramat niepłodnościLekcja 18 Wciąż aktualne i groźne. Choroby przenoszone drogą płciowąLekcja 19 Ludzka seksualność w krzywym zwierciadle.Pornografia, cyberseks i prostytucja
Scenariusze lekcji i prezentacje multimedialne na CD dla uczniów klasy 2 liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia . Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie.Scenariusze to wydatna pomoc dla nauczyciela, w której prowadzący zajęcia znajdzie odwołania do podręcznika oraz ćwiczeń z serii Wędrując ku dorosłości. Dodatkiem jest płyta CD z prezentacjami i załącznikami do poszczególnych lekcji.Spis treściWstępWykaz skrótów i filmy edukacyjne1. Sztuka życia. Savoir-vivre2. Ja i inni. Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy?3. Dojrzałość w miłości. Przygotowanie do małżeństwa i rodzicielstwa4. Mogę być matką, mogę być ojcem. Świadomość własnej płodności5. Pokochać od poczęcia. Opieka prekoncepcyjna i rozwój prenatalny dziecka6. Nowe życie, nowa więź. Ciąża, poród i karmienie piersią7. Rytm płodności. Odczytywanie praw natury. Lekcja dla grupy dziewcząt8. Rytm płodności. Odczytywanie praw natury.Lekcja dla grupy chłopców9. Naturalnie razem. Zalety metod rozpoznawania płodności.Lekcja dla grupy dziewcząt10. Naturalnie razem. Zalety metod rozpoznawania płodności.Lekcja dla grupy chłopców11. Środki antykoncepcyjne. Podział, skuteczność, skutki uboczne.Lekcja dla grupy dziewcząt12. Środki antykoncepcyjne. Podział, skuteczność, skutki uboczne.Lekcja dla grupy chłopców13. Ekstremalne decyzje. Sterylizacja i środki wczesnoporonne.Lekcja dla grupy dziewcząt14. Ekstremalne decyzje. Sterylizacja i środki wczesnoporonne.Lekcja dla grupy chłopców15. Dziecko nie w porę. Problem aborcji. Lekcja dla grupy dziewcząt16. Dziecko nie w porę. Problem aborcji.Lekcja dla grupy chłopców17. Niespełnione nadzieje. Dramat niepłodności18. Wciąż aktualne i groźne. Choroby przenoszone drogą płciową.19. Ludzka seksualność w krzywym zwierciadle. Pornografia, cyberseks i prostytucja
Ćwiczenia dla uczniów klasy 2 liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia . Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie.Zaproponowane ćwiczenia mobilizują ucznia do refleksji i zaangażowania. Każda z 14 lekcji rozpoczyna się od wprowadzenia do tematu i prezentacji najważniejszych treści. Dlatego ćwiczenia są kompatybilne z treściami podręcznika z serii Wędrując ku dorosłości.W sprzedaży od września 2020 r.Spis treści1. Sztuka życia. Savoir-vivre.2. Ja i inni. Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy.3. Dojrzałość w miłości. Przygotowanie do małżeństwa i rodziny.4. Mogę być matką. Mogę być ojcem. Świadomość własnej płodności.5. Pokochać od poczęcia. Opieka prekoncepcyjna i rozwój prenatalny dziecka.6. Nowe życie, nowa więź. Ciąża, poród i naturalne karmienie.7/8. Rytm płodności. Odczytywanie praw natury. Lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.9/10. Naturalnie razem. Zalety metod rozpoznawania płodności.Lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.11/12. Środki antykoncepcyjne. Podział, skuteczność, skutki uboczne. Lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.13/14. Ekstremalne decyzje. Sterylizacja i środki wczesnoporonne. Lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.15/16. Dziecko nie w porę. Problem aborcji. Lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.17. Niespełnione nadzieje. Dramat niepłodnosci.18. Wciąż aktualne i groźne. Choroby przenoszone drogą płciową.19. Ludzka seksualność w krzywym zwierciadle.Pornografia, cyberseks i prostytucja.
Scenariusze lekcji i prezentacje multimedialne na CD dla uczniów klasy 3 liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia . Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie.Scenariusze to wydatna pomoc dla nauczyciela, w której prowadzący zajęcia znajdzie odwołania do podręcznika oraz ćwiczeń z serii Wędrując ku dorosłości. Dodatkiem jest płyta CD z prezentacjami i załącznikami do poszczególnych lekcji.
Scenariusze lekcji i prezentacje multimedialne na CD dla uczniów klasy 3 liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia . Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie.Scenariusze to wydatna pomoc dla nauczyciela, w której prowadzący zajęcia znajdzie odwołania do podręcznika oraz ćwiczeń z serii Wędrując ku dorosłości. Dodatkiem jest płyta CD z prezentacjami i załącznikami do poszczególnych lekcji.