Kontynuacja cyklu Z Jackiem w świat. Tym razem, po zadaniach z matematyki, prezentujemy zestaw ćwiczeń i zabaw pozwalających nauczycielowi wprowadzać dziecko w świat liter, głosek, kształtować umiejętność czytania i rozwijać ją. Uczeń w atmosferze pozytywnych emocji, zaangażowania i zaciekawienia stopniowo rozwija umiejętność czytania, która jest przecież tak ważna w jego całym życiu.Proponujemy 26 ćwiczeń i zabaw, które nie tylko rozwijają umiejętności w obszarze aktywności językowej dziecka, ale równocześnie umożliwiają mu holistyczne poznawanie świata, tak typowe dla postrzegania rzeczywistości w tym wieku.Mamy nadzieję, że przedstawione w książce pomysły przyczynią się do urozmaicenia nauki czytania, pozwolą uniknąć nudy.
Publikacja zawiera kolorowe karty pracy pomocne podczas przeprowadzenia diagnozy szkolnej na początku klasy 1. Dzięki niej nauczyciel będzie miał możliwość zapoznania się z poziomem umiejętności dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole. Punktem wyjścia jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego.Karty pracy zawierają zestawy ćwiczeń nawiązujących do najważniejszych obszarów rozwoju dziecka: poznawczego (przygotowanie do pisania, czytania i liczenia) i społecznego. Na końcu kart znajdują się arkusze do wpisania wyników diagnozy ucznia zarówno związanych z wykonaniem zadań w kartach pracy, jak i z przebiegiem obserwacji dokonanych przez nauczyciela zgodnie z wytycznymi.
MAC Inspiracje. Matematyka w terenie. Poradnik dla nauczyciela klasy 3, Wydawnictwo MAC Dane produktu: MAC Inspiracje. Matematyka w terenie. Poradnik dla nauczyciela klasy 3 to zbiór scenariuszy, dzięki którym nauczyciele będą mogli wspomóc rozwój umiejętności matematycznych swoich uczniów. Jest to zarazem baza pomysłów, wskazówek i sugestii, które można wykorzystać w czasie zajęć na świeżym powietrzu. Zamieszczone w scenariuszach propozycje oparte są na czynnościowym i realistycznym nauczaniu matematyki. Ćwiczenia opierają się na założeniu, że nauka może być zabawą. Jej skuteczność zależy nie tylko od przekazywanych treści, ale także, w ogromnej mierze, od formy, która pozwala zastosować w praktyce zdobytą na lekcjach wiedzę i postrzegać świat jako złożoną całość. Jeśli w jakieś działanie wkładamy nie tylko wysiłek, ale też uczucia, to staje się ono nam dużo bliższe, chętniej je wykonujemy i z większą przyjemnością będziemy doniego wracać. Dlatego właśnie nauka skojarzona z zabawą i radością jest dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym szansą na odniesienie sukcesu edukacyjnego.
Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym.Prezentowana część 1:- przybliża zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji;- ma wprowadzający charakter, ponieważ w kolejnych jej rozdziałach najpierw skrótowo zaprezentowano podstawy teoretyczne do proponowanych ćwiczeń i zadań oraz zasady niezbędne dla efektywnego oraz świadomego osiągania celów i założeń psychodydaktyki kreatywności;- zawiera ćwiczenia dla uczniów z klasy 1 w szkole podstawowej, które mają najniższy i propedeutyczny poziom trudności, nie wymagają umiejętności pisania i czytania. Ćwiczenia są wzbogacone kartami pracy i można realizować je jako odrębne ćwiczenia stymulujące twórczość indywidualną lub zespołową albo w zestawach - na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów: można je stosować z dziećmi w wieku przedszkolnym lub starszymi uczniami, którzy nie zdobyli wcześniej doświadczeń w tworzeniu
Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym.Prezentowana część 2:- przedstawia zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji;- prezentuje przykłady ćwiczeń dla uczniów z klas 2 szkoły podstawowej pobudzające i rozwijające twórczość w różnych formach ich aktywności, szczególnie poprzez myślenie dywergencyjne, pytajne i kombinatoryczne. Ćwiczenia dla uczniów z klas II mają wyższy stopień złożoności instrukcji oraz zadań do wykonania niż w książce do klasy I szczególnie przy twórczym rozwiązywaniu problemów wymagają podstawowych umiejętności w dokonywaniu odległych skojarzeń czy dokonywaniu kombinacji oraz transformacji pojęć, pomysłów i obiektów. Zaproponowane ćwiczenia można realizować jako odrębne zabawy stymulujące twórczość indywidualną lub zespołową albo w zestawach na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów mogą być realizowane na wcześniejszych lub późniejszych etapach edukacji w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.
Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym. Prezentowana część 3 przybliża zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji. Zaprezentowano w niej przykłady ćwiczeń dla uczniów z klas 3 szkoły podstawowej pobudzających i rozwijających twórczość w różnych formach aktywności, szczególnie poprzez myślenie dywergencyjne, pytajne i kombinatoryczne. Ćwiczenia dla uczniów z klasy 3 wymagają umiejętności czytania ze zrozumieniem, współdziałania w zespołach podczas rozwiązywania problemów o charakterze otwartym, poszukiwania i prezentowania oryginalnych pomysłów, a także dokonywania oceny oryginalności i przydatności wytworów przez argumentowanie ich niepowtarzalności. Ćwiczenia można realizować jako odrębne zabawy stymulujące twórczość indywidualną lub zespołową albo w zestawach na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów na niższych lub wyższych etapach edukacji w zależności od potrzeb i możliwości uczniów. Oprócz funkcji wspierającej nauczyciela w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji użytecznych w lekcjach twórczości. Książka będzie przydatna dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz wychowawców i edukatorów z różnych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
MAC Inspiracje. Nauka gry w szachy. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, Wydawnictwo MAC Dane produktu: Publikacja jest zbiorem ciekawych scenariuszy lekcji, które pomogą zrozumieć grę w szachy. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli pracujących z dziećmi w klasach 1-3, jednak z uwagi na przejrzystość treści można ją wykorzystać do nauki gry w szachy praktycznie w każdym wieku. Sposób nauki gry w szachy zaprezentowany w książce akcentuje rolę zabawy, wykorzystuje rywalizację, naturalną potrzebę dzieci do manipulowania przedmiotami, a także zabawy na świeżym powietrzu podczas ćwiczeń z wykorzystaniem szachownicy plenerowej. Dzięki barwnym i interesującym ćwiczeniom opanowanie podstaw gry w szachy będzie dla uczniów przyjemnością, a nauka gry wpłynie na ich rozwój intelektu i pomoże ukształtować osobowość młodego człowieka. Każda kolejna lekcja pozwoli na poszerzenie umiejętności strategicznego myślenia i planowania, nauczy dziecko, że konsekwentne dążenie do celu przynosi długotrwałą nagrodę, a nierozważne decyzje mogą być przyczyną porażki. Podjęcie nauki gry w szachy to klucz do rozwijania inteligencji matematyczno-logicznej oraz przestrzennej.
Mac Inspiracje. Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klasy 1-3, Wydawnictwo MAC Dane produktu: Ocenianie kształtujące to pojęcie, które od wielu lat gości w polskich szkołach. Obecnie wiele się mówi nie tylko o jego wartości w kształtowaniu postaw dzieci, ale też o jego realnym wpływie na proces uczenia się. Ocenianie kształtujące to system działania, który służy podnoszeniu jakości nauczania. Wdraża uczniów do samodzielnego uczenia się poprzez rozwijanie samoświadomości i podnoszenie wiedzy o sobie. Jednocześnie wspomaga pracę nauczycieli poprzez systematyczne dostarczanie im informacji o poziomie wiedzy i umiejętności ich uczniów. Dzięki temu mogą oni na bieżąco, w oparciu o możliwości i potrzeby uczniów, realizować potrzebne im treści. Ocenianie kształtujące rozumiane jest jako system działań, metod, technik i środków dydaktycznych służących rozwojowi ucznia, pomagających mu w uczeniu się. Ocenianie kształtujące ma służyć osiąganiu wysokich wyników w nauce przez wszystkich uczniów, a także, co jest niezwykle istotne, ma prowadzić do kształcenia umiejętności uczenia się przez całe życie. Ocenianie kształtujące nie skupia się jednak na samych efektach, a na procesie nauczania - uczenia się, który, jeśli przebiega we właściwy sposób, samoistnie prowadzić powinien do jak najlepszych dla danej osoby efektów.
Do poradnika metodycznego dołączone są płyta CD z piosenkami i płyta DVD z materiałami do wykorzystania na katechezie. Niniejszy poradnik metodyczny został przygotowany, aby ułatwić pracę katechetyczną. Dołączono do niego pakiet materiałów dodatkowych (płyta CD i DVD). W poradniku metodycznym umieszczono szczegółowe scenariusze lekcji do wszystkich katechez zawartych w podręczniku ucznia. Każda jednostka katechetyczna została opisana według niezmieniającej się struktury. Lekcja rozpoczyna się modlitwą. Zaproponowano różnorodne modlitwy (od klasycznych po spontaniczne oraz takie, którym towarzyszy ruch lub jakiś rekwizyt). Wprowadzą one dzieci w bogactwo modlitewne i liturgiczne Kościoła. Po modlitwie następuje nawiązanie do poprzedniej katechezy, co umożliwia sprawdzenie poziomu opanowanej wiedzy. W części Odkrywam dzieci przez cały rok będą spotykać się ze swoją rówieśnicą, Zuzią, by razem z nią i jej bliskimi odkrywać obecność Boga w życiu. Opowiadania o Zuzi można przeczytać lub odtworzyć.W części Spotykam dzięki rozmowie kierowanej lub innej formie aktywizacji uczniowie poznają, jak dana prawda realizuje się w codziennym życiu dziecka Bożego. W części Poznaję następuje pogłębienie odkrytego problemu w oparciu o słowo Boże (często są to parafrazy tekstów biblijnych). W części Odpowiadam dzieci poprzez różne formy pracy na lekcji poszukują odpowiedzi na pytanie, jak słowo Boże ma realizować się w ich życiu, jakie postawy powinni przyjmowaći jak powinni się zachowywać.W części Utrwalam dzieci ugruntowują i zapamiętują poznane prawdy poprzez różne zajęcia edukacyjne oraz wykonywane zadania. Liczne zabawy pomogą zainteresować najmłodszych poruszanymi zagadnieniami, urozmaicą zajęcia, wprowadzą nieco ruchu. W części Modlę się uczniowie wraz z katechetą się modlą. Już na tym etapie edukacji wprowadzamy modlitwę spontaniczną, aby dzieci miały świadomość, że jest to rozmowa z Bogiem, kochającym Ojcem. Część Rodzina i wiara stanowi list do rodziców - zapisany w poradniku metodycznym i na płycie DVD. Piosenki (płyta CD) Do wielu katechez autorzy zaproponowali piosenki, gdyż stanowią one świetne uzupełnienie zajęć. Dużą część sugerowanych utworów zamieszczono na płycie CD. Inne są do znalezienia w internecie - na przykład na platformie YouTube. Płytę CD będzie można wykorzystać także w klasach 1, 2, 3 i 4 szkoły podstawowej. Inne dodatki (płyta DVD) Na płycie DVD zawarto następujące materiały: opowiadania - w formacie mp3; dodatkowe zdjęcia i ilustracje, - które można wydrukować lub zaprezentować na tablicy multimedialnej; listy do rodziców, - które można wydrukować lub wkleić do dziennika elektronicznego.
Pod red. ks. J. Szpeta i D. JackowiakKształcenie dziecka w wieku 3-6 lat polega na rozwijaniu określonych umiejętności. Założenie to znajduje odzwierciedlenie w proponowanych rozwiązaniach metodycznych. Analogicznie do podręcznika ucznia każdy temat składa się z trzech scenariuszy lekcyjnych. Zawierają one szczegółowy opis proponowanych zabaw, zajęć plastycznych i muzycznych. Ważnym elementem wielu scenariuszy są teksty literackie, na które składają się utwory epickie i poetyckie. Mogą być one w wieloraki sposób wykorzystane na katechezach. W skład pakietu wchodzi płyta z nagraniami piosenek zamieszczonych w scenariuszach spotkań: "Kto stworzył?" "Wróbelki małe kocha Bóg" "Radośnie żyć na świecie" "Dzieckiem Bożym jestem ja" "Przepraszam Cię, Boże" "Dobrze, że jesteś" "Bóg kocha mnie" "Dzisiaj w Betlejem" "Mój Zbawiciel" "Czytaj Biblię" "Panie Jezu, zabierzemy Cię do domu" "Sercem kocham Jezusa" "Jak rozpoznać mam Chrystusa" "Oto jest dzień" "Gdy Pan Jezus był malutki" "Pan Jezus także mamę miał" "Święta Maryjo, Królowo". Płyta jest w sprzedaży WYŁĄCZNIE w komplecie z podręcznikiem.Nr programu AZ-0-04/4 Nr podręcznika AZ-03-04/4-0