Świat przedstawiony, narrator, postacie, akcja, fabuła, wątek, tematyka, problematyka to tylko podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o epice, a z kolei terminologia to zaledwie część wiedzy ucznia dotycząca epiki. Właściwe wyzwanie to umiejętność identyfikacji i opisania cech gatunkowych analizowanego utworu.EPIKA. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych to publikacja, która daje szanse przyswojenia kolejnych terminów w toku analizy ponad 20 lektur z podstawy programowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Przykłady zostały tak dobrane, aby obejmowały różne gatunki literackie: baśń, mit, podanie, legenda, opowiadanie, nowela, pamiętnik literacki, poemat rycerski, powieść.Ponadto opracowanie zawiera przykłady organizacji zajęć poprzedzających pracę z lekturą, w celu, między innymi:- określenia znaczenia elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu,- wnioskowania o treści na podstawie okładek różnych wydań utworu,- przewidywania rozwoju wydarzeń na podstawie fragmentu utworu,- określenia rodzaju fabuły na podstawie fotosów, ekranizacji lektury,- odczytania archetypu postaci w literaturze na podstawie różnych tekstów kultury.Autorki proponują także metody czytania ukierunkowanego, podając modele, np. tworzenia fiszek:o postaciach, wydarzeniach, narratorze i narracji, o autorze i genezie, o gatunku literackim.
W nowoczesnej koncepcji edukacji nauka domowa jest szczególnym rodzajem aktywności i działalności ucznia, wpisanym w holistycznie zaprojektowany proces kształcenia.Adresaci publikacji (nauczyciele, uczniowie i ich rodzice) znajdą odpowiedź na wiele pytań związanych z samą istotą pracy domowej, jej związków z lekcją języka polskiego czy sposobami jej zadawania. Zainteresowani dowiedzą się, jak skutecznie zmotywować młodego człowieka do pracy w domu, co zrobić, aby np. zechciał sięgnąć po lekturę - nie dlatego, że musi, ale że sam tego chce. Ponadto nauczyciel pozna sposoby przygotowania uczniów do prac pisemnych, wprowadzania nowej i utrwalania zdobytej wiedzy oraz przypomni (nie tylko) sobie tajniki stylów nauczania i uczenia się.
Publikacja zawiera wzory do analizy wierszy oraz 26 przykładów rozwiązań. Proponowana metoda daje gwarancję zrozumienia i utrwalenia terminów teoretycznoliterackich (adresat, apostrofa, autor, bohater liryczny, dominujący środek poetycki, epitet, metafora, nastrój, osoba mówiąca, obraz poetycki, ożywienie, porównanie, powtórzenie, przesłanie, sytuacja liryczna, środki poetyckie, temat, uczucia, uosobienie, zdrobnienie), ułatwia formułowanie wypowiedzi ustnej i pisemnej na temat wiersza. Zaprezentowana przez autorki koncepcja modelowanego nauczania zakłada wzmocnienie koncentracji ucznia na zadaniu i sukcesywny przyrost wiedzy poprzez zaangażowanie emocjonalne, wizualizację i myślenie analityczno-logiczne.Modele pracy:- (osoba mówiąca, adresat, nastrój, temat, uczucia) E. Łepkowska "Wakacje", E. Szelburg-Zarembina "List do kolegi"- (jaka jest, kim jest osoba mówiąca) J. Twardowski "Pisanie", T. Wyrwa-Krzyżanowska "Trzepak", J. Tuwim, W. Broniweski "Poezja"- (obrazy poetyckie) K. Śladowski "Drogi", L. Staff "Dzieciństwo"- (sytuacja liryczna) B.Leśmian "Urszula Kochanowska", D. Wawilow "Kałużyści"- (bohater liryczny) W. Broniewski"Kopernik", T. Różewicz "Trzepak"- (środki poetyckie; epitet, apostrofa, porównanie, ożywienie, uosobienie, metafora, powtórzenie, zdrobnienie) C. Miłosz "Ganek", J.Twardowski "Podziękowanie", J.Kochanowski "Na lipę", M. Pawlikowska-Jasnorzewska "Palec na lodzie", I. Sikirycki "Zoologiczny talent", J. Ficowski "Dom, w którym śmieszy", J. Kulmowa "Kwitną gawrony", "Zając zasypia", A. Bursa "Chory synek", T. Lenartowicz "Kalinka"- (autor/osoba mówiąca) W. Chotomska "Autoportret", J. Twardowski " Do moich uczniów"- (przesłanie) J. Kochanowski "Pieśń świętojańska o Sobótce", J. Wybicki "Mazurek Dąbrowskiego"
Nauczyciel znajdzie w poradniku niezbędną praktyczną wiedzę na temat planowania pracy z dziećmi, zasad i metod nauczania, sposobów organizacji lekcji, łączenia nauczania z ocenianiem sposobów sprawdzania osiągnięć uczniów. Dowie się, co zrobić, aby uczeń z radością podjął pracę w klasie IV i miał możliwości rozwijania swoich zdolności i łagodnego pokonywania w klasach starszych kolejnych trudności, życia i współpracy w grupach, w zespole, a także zachowania indywidualności i rozwijania własnej osobowości. Aby był kulturalnym użytkownikiem języka ojczystego i czerpał radość z uczenia się.Oprócz wiedzy na temat jak uczyć myślenia, czytania, słuchania, mówienia, pisania, jak kształcić język ucznia, poradnik zawiera przykłady scenariuszy lekcji, ćwiczeń, kart pracy, a także przykłady opracowania lektury.
W XXI wieku wielokulturowość stała się faktem we współczesnym świecie, a międzykulturowość dołączono do zadań i wyzwań edukacyjnych szkoły.W procesie kształtowania postaw otwartości i tolerancji, przełamywania barier kodu komunikacyjnego szczególna rola przypada nauczycielowi-poloniście, który kieruje procesem poznawania kultury narodowej, kultury regionu i innych kultur.Jak tego dokonać na poziomie szkoły podstawowej? O tym właśnie jest ta publikacja.
Wszyscy stajemy wobec problemów, konfliktów... Niejednokrotnie zostajemy z nimi sami. W przezwyciężeniu tych trudności niezwykle pomocna będzie książka Porozmawiajmy o problemach? Scenariusze lekcji wychowawczych ? szkoła podstawowa, której adresatami są uczniowie klas IV?VI oraz nauczyciele-wychowawcy. Autorki wykorzystały w niej fragmenty lektur aktualnie omawianych oraz proponowanych w tzw. nowej podstawie programowej. Co ważne, rozwiązania te z powodzeniem pozwalają na przeprowadzenie zajęć także wtedy, gdy uczniowie poznają jedynie te konkretne wyimki.Publikacja składa się z dziesięciu rozdziałów, z których każdy porusza jeden temat. Są to propozycje dyskusji o: rodzinie, przyjaźni i miłości twórcy i twórczości współczesnych formach patriotyzmu trudnej sztuce komunikacji, zwłaszcza między dorastającymi dziećmi i ich rodzicami różnie rozumianej inności i obcości samotności, wolności, a także o cierpieniu, chorobie i śmierci. Ostatni rozdział traktuje o niebezpiecznych zabawach współczesnego dziecka.Każdy rozdział rozpoczyna się od rozważań teoretycznych na dany temat, następnie ukazuje omawiany problem w wybranych lekturach, a kończy się propozycją tematów lekcji wychowawczych i przykładowymi planami lekcji. Każdy rozdział zawiera przynajmniej trzy scenariusze dla klas: IV, V, VI (w książce jest ich w sumie 31), jedynie ostatni, zbudowany nieco inaczej, przedstawia omówienie planów zajęć. Porozmawiajmy o problemach? jest drugą książką napisaną wspólnie przez Danutę Bulę i Jadwigę Jawor-Baranowską. Pierwsza, zatytułowana Na styku literatury i innych sztuk. Działania twórcze uczniów klas IV?VI, jest przeznaczona dla nauczycieli języka polskiego, wychowawców, opiekunów kół teatralnych w szkole i nauczycieli przedmiotów humanistycznych poszukujących twórczych rozwiązań. Co istotne ? jej treść jest opracowana zgodnie z wymogami nowej Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, której realizacja rozpocznie się od roku szkolnego 2012/2013 w klasie IV.
Książka adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli uczących w szkole podstawowej (klasy IVVI), ale może być też dobrą inspiracją dla osób pracujących na wyższych szczeblach edukacji szkolnej.Składa się ona z trzech części: rozważań teoretycznych (1. Czym jest praca domowa i czemu służy? 2. W stronę tekstu swobodnego i działań twórczych. 3. Inspirująca funkcja utworu literackiego), instrukcji działań praktycznych oraz niezwykle ważnego aneksu, w którym obok wybranych kart ocen znalazły się projekty wraz z ich przykładowymi realizacjami, np.: Dzień Otwarty Hogwartu, Dzień Krasnoludka, Udawać Greka, Balladyna dla leniwych.