Nr programu: AZ-5-01/18 Młodość to czas odkrywania siebie, drugiego człowieka, poszukiwania Boga, sensu życia, otwierania się na nowości, kształtowania własnej tożsamości i odpowiedzialności. To także czas dorastania, kryzysów oraz uczenia się dorosłości. Młodzi ludzie, którzy ukończyli naukę w szkole podstawowej i rozpoczęli nowy etap swojej edukacji, są już bardzo wrażliwi. Wiedzą, że najbliższe lata będą dla nich nie tylko czasem edukacji, lecz także przygotowaniem do dorosłego życia. Stawiają ważne pytania: Kim jestem? Dlaczego jestem? Komu i w co wierzę? I szukają odpowiedzi. Pomoże im w tym tematyka katechez zaproponowanych w pakiecie edukacyjnym Droga do dojrzałej wiary, przeznaczonym do nauki religii w I klasie szkoły ponadpodstawowej. W skład pakietu chodzą poradnik metodyczny i płyta z materiałami dodatkowymi (dla tych zaś spośród Katechetów, którzy preferują wydania elektroniczne, przygotowaliśmy alternatywne rozwiązanie: poradnik metodyczny wraz z kompletem materiałów w postaci paczki plików do pobrania). Poradnik metodyczny, stanowiący część tego pakietu, zawiera 55 scenariuszy. Są to propozycje realizacji poszczególnych tematów zawartych w podręczniku - z wykorzystaniem różnorodnych metod i środków dydaktycznych. Wszystkie one sprzyjają dyskusjom - tak ważnym dla młodzieży w tym wieku. Treści katechetyczne zintegrowane są z edukacją szkolną, dzięki czemu przekaz wiary jest bliski życiu młodego człowieka. Mogą one być punktem odniesienia do dyskusji na lekcjach innych przedmiotów i do pogłębionej refleksji w edukacji szkolnej. Przede wszystkim zainspirują do refleksji nad własnymi wyborami. Wesprą w budowaniu mądrych i przemyślanych argumentów w dyskusjach o wierze, o kwestiach moralnych, społecznych, codziennych. Pozwolą ukształtować dojrzałe pojęcie wolności. Pokażą świadectwa wiary innych ludzi, które są mocnym znakiem obecności Boga w świecie. Zaproponują prawdziwie chrześcijański styl życia, który nie jest jedynie zbiorem nawyków, przyzwyczajeń i zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Do poradnika metodycznego dołączona jest płyta z materiałami dodatkowymi przydatnymi podczas lekcji. Katecheta znajdzie na niej cytaty, prezentacje multimedialne, karty pracy, teksty do pracy indywidualnej i wspólnej, zdjęcia i ilustracje, które można wyświetlić (korzystając z komputera i rzutnika) bądź wydrukować.
Poradnik metodyczny do nauczania religii rzymskokatolickiej według podręcznika nr AZ-52-01/18-PO-10/21, zgodnego z programem nauczania nr AZ-5-01/18.W poradniku metodycznym znajdują się scenariusze lekcji do wszystkich katechez zawartych w podręczniku ucznia. Wszystkie one sprzyjają dyskusjom tak ważnym dla młodzieży w tym wieku i tak chętnie przez nią podejmowanym. Treści katechetyczne zintegrowane są z edukacją szkolną, dzięki czemu przekaz wiary jest bliski życiu młodego człowieka. Mogą one być punktem odniesienia do dyskusji na lekcjach innych przedmiotów i do pogłębionej refleksji w edukacji szkolnej. Przede wszystkim zainspirują do zastanowienia się nad własnymi wyborami. Wesprą w budowaniu mądrych i przemyślanych argumentów w dyskusjach o wierze, o kwestiach moralnych, społecznych, codziennych. Zachęcą uczniów do aktywnego poszukiwania odpowiedzi na pytania związane z wiarą, będą towarzyszyć w uzgadnianiu jej z nauką, pokażą świadectwa wiary innych ludzi, które są mocnym argumentem obecności Boga w świecie. Zaproponują prawdziwie chrześcijański styl życia, który nie jest jedynie zbiorem nawyków, przyzwyczajeń i zwyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie.Każda jednostka katechetyczna realizowana jest w kilku krokach: odkrywam, spotykam, poznaję, odpowiadam, utrwalam, modlę się. Najpierw stawiamy problem (ta część lekcji nosi nazwę ODKRYWAM). Następnie proponujemy Wami Waszym uczniom spotkanie z osobą, która z tym problemem się mierzyła. Albo z taką, która zaproponowała jakieś rozwiązanie. Trzeci krok i trzecia część jednostki lekcyjnej: POZNAJĘ to budowanie wiedzy. Krok czwarty to kształtowanie postaw ucznia i czas na jego osobistą odpowiedź ta część jednostki nosi nazwę ODPOWIADAM. Dalej podpowiadamy, jak utrwalić wiadomości. Przy wielu tematach w podręczniku ucznia znajdziecie jeszcze jeden krok: PODEJMUJĘ WYZWANIE. Proponujemy w nim jakieś działanie lub zostawiamy uczniom coś do przemyślenia, poukładania sobie w głowie. Zwieńczeniem każdej jednostki katechetycznej jest modlitwa. Mamy nadzieję, że uczniowie z Waszą pomocą skorzystają z tej propozycji.Do poradnika metodycznego przygotowano pakiet materiałów dodatkowych, które zamieściliśmy na portalu STREFA KATECHETY (www.strefakatechety.pl). Znajdziecie tam cytaty, prezentacje multimedialne, karty pracy, teksty do pracy indywidualnej i wspólnej, zdjęcia i ilustracje, które można wyświetlić (korzystając z komputera i rzutnika) bądź wydrukować. Każdy krok scenariusza, w którym proponujemy skorzystanie z materiału zamieszczonego w Strefie Katechety, oznaczony jest stosowną ikoną. Inne ikony sygnalizują, kiedy warto zajrzeć do Pisma Świętego, a kiedy przyda się Wam (lub Waszym uczniom) urządzenie z dostępem do internetu komputer z rzutnikiem lub uczniowskie smartfony.
Nowy Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach został zatwierdzony przez Komisję Wychowania Katolickiego KEP 19 września 2018 r. Dokument jest zgodny z założeniami zawartymi w Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce zatwierdzonej 8 czerwca 2018 r. Program uwzględnia zmiany wprowadzone w związku z reformą systemu oświaty.Etapy edukacyjne zostały przygotowane z podziałem na poziomy nauczania i działy. Każdy dział zawiera: cele katechetyczne, treści nauczania, wymagania szczegółowe, postawy, które nie podlegają ocenie szkolnej, oraz korelację z edukacją szkolną.Program do każdej klasy zawiera także wskazania do realizacji programu, a każdy etap edukacyjny zakończony jest uwagami o współpracy z rodziną i parafią.
Przewodnik metodyczny dla klasy I szkoły podstawowej "Poznaję Boży świat"Przewodnik do podręcznika numer AZ-11-01/18-KI-4/20 z dnia 28.05.2020, zgodnego z programem nauczania nr AZ-1-01/18.Celem katechezy jest pomoc uczniom w odkrywaniu śladów Boga w rodzinie, szkole, Kościele i otaczającym ich świecie.Przewodnik proponuje wiele metod aktywizujących, m.in. zabawy integracyjne, metody plastyczne, muzyczne, dramowe, teatralne, gry i zabawy dydaktyczne, a także proste elementy interpretacji biblijnej.Uczniom towarzyszą bohaterowie klasy I Basia i Krzyś, zarówno w opowiadaniach, jak i w podręczniku.Jednostka lekcyjna ma cztery etapy: I. Powitanie, II. Zaproszenie do, III. Odpowiedź na, IV. Pożegnanie.
Przewodnik metodycznyCechą charakterystyczną scenariuszy jest pokazanie piękna wartości chrześcijańskich, które uczeń ma sam odkrywać oraz którymi ma się zafascynować i chcieć nimi żyć.Przewodnik zachęca do stosowania różnorodnych form aktywizacji, pracy z obrazem, tekstami biblijnymi, doktrynalnymi i literackimi, środków audiowizualnych i multimedialnych oraz śpiewu i modlitwy.Stanowi zbiór gotowych scenariuszy otwartych na twórczą inicjatywę katechety.Zaproponowano różne formy i metody do przekazu tej samej treści, by dać jak największą możliwość dostosowania sposobu prowadzenia lekcji do konkretnej grupy uczniów.
Dziś młodzi nie spotykają się już z Janem Pawłem II pod oknem papieskim na wieczornych rozmowach ani na Światowych Dniach Młodzieży, ani też na placu św. Piotra, podczas audiencji czy modlitwy Anioł Pański wciąż jednak mogą czerpać z mądrości papieża Polaka. Dlatego warto im tę postać przypominać.Zamieszczone w tej książce scenariusze przybliżą uczniom osobę św. Jana Pawła II. Pokazują one nie tylko historię życia papieża Polaka, lecz także jego mądrość, niezłomność i niezwykły dar zbliżania ludzi, religii, narodów.
Książka Wszystko o Jezusie z Nazaretu wpisuje się w cykl publikacji Wydawnictwa św. Filipa Apostoła, które rozpoczynają się słowem kluczem wszystko. Jej autorem jest ks. Jacek Molka, m.in. redaktor Tygodnika Katolickiego Niedziela i wykładowca Pisma Świętego w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Częstochowskiej i Diecezji Sosnowieckiej.Niniejsza pozycja składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcony jest ewangelicznym opowiadaniom o Chrystusowym dzieciństwie. Zasadniczo przedstawia sekwencję wydarzeń opisanych przez św. Mateusza i św. Łukasza, bo tylko ci dwaj Ewangeliści interesują się wczesnym etapem życia Syna Bożego. Druga najobszerniejsza część książki (zajmuje ponad jej połowę) to próba zrekonstruowania biografii Jezusa z Nazaretu ze ściśle historycznego punktu widzenia. Wykorzystane w niej zostały osiągnięcia współczesnej biblistyki i dlatego też jej lektura może okazać się bardzo pouczająca i zarazem ciekawa. Prezentuje ona Jezusową sylwetkę na tle epoki i różnych uwarunkowań czasów, w których żył. Trzeci rozdział przedstawia zaś nowotestamentowe teksty odnoszące się do zmartwychwstania Pańskiego i życia, jakie wiedli pierwsi chrześcijanie w świetle tej prawdy. Tradycyjnie Wszystko o Jezusie z Nazaretu to pozycja bogato ilustrowana oraz zaopatrzona w quiz wiedzy o Bogu-Człowieku, który zmienił bieg historii świata.